Workshop Avondfotografie

Avondfotografie is geweldig leuk om te doen. Maar hoe doe je dat dan? fotografie cursus workshop

Ontdek de geheimen van avond- en nachtfotografie in deze praktijkgerichte avondworkshop. Veel mensen weten niet (goed) hoe ze de camera moeten instellen om mooie en goed belichte foto’s te maken. Tijdens deze intensieve workshop leggen we je precies uit welke instellingen je op welk moment het beste gebruikt om geweldige nachtfoto’s te maken. Uiteraard organiseren we deze workshop in de avonduren als het donker is, op locaties die gegarandeerd mooie beelden opleveren.

Leer in één workshop alles over avondfotografie / nachtfotografie:

  • Het maken van de juiste instellingen op de camera en fotograferen op de M-stand
  • Hoe stel je scherp als het donker is
  • Wat is het blauwe uur, en wanneer en hoe fotografeer ik dat
  • Hoe kun je de sfeer beïnvloeden met (flits)licht of zaklamp
  • Standpunt en compositie bepalen
  • Het maken van een belichtingsreeks om later samen te voegen tot een HDR foto (HDR = High Dynamic Range)

 

fotografie workshops avondfotografie avondfotografie1 avond schipbrug  

Met trots laten we hierboven een enkele foto zien die door een cursist zijn gemaakt tijdens deze leuke workshop.

Wil je nog meer halen uit avondfotografie dan kun je ook deelnemen aan de vervolgworkshop HDR bewerking:

HDR bewerking (2): fotografie cursus workshop

 

R.Willemsen - fotograaf Puuur fotografie

Roland Willemsen – fotograaf

 

De workshop wordt verzorgd door Roland Willemsen, een ervaren fotograaf die sinds 1998 trainingen geeft.

 

 

 

Wat neem je mee:

  • Fotocamera met opgeladen batterijen / accu’s en lege geheugenkaart
  • Statief
  • Zaklamp(je)
  • Warme kleding
  • Goede wandelschoenen

Doelgroep:

  • Vooropleiding: basiskennis (digitale) fotografie
  • Iedereen met een digitale camera waarop handmatig diafragma en sluitertijd kan worden ingesteld (DSLR camera’s, systeemcamera’s, bridgecamera’s)
  • In een kleine groep zodat we voldoende ruimte hebben om jouw vragen te beantwoorden en je instructies te geven

Handig om te weten: 

  • Kosten avondfotografie workshop: 47,- inclusief kopje koffie of thee en handout
  • Na een inleidende theorie gaan we al vrij snel aan de slag om op verschillende locaties te fotograferen
  • Houd rekening met uitloop. Deze workshop wordt erg hoog gewaardeerd door onze deelnemers en als het weer het toelaat loopt deze workshop wel eens een beetje uit. En wij willen dan niet de party poeper zijn en we gaan dan zo nog een half uurtje langer door samen met jou.
  • Data en locaties:
    • 13 september 2017, 20:00 – 22:30, Deventer,  we starten bij de steiger (de Schipbrug) voor het IJsselhotel, Worp 3, De Worp (Deventer) tijdens het blauwe ‘uurtje’ (20:15 tot 20:30)
    • 18 oktober 2017, 20:00 – 22:30, Deventer,  we starten bij de steiger (de Schipbrug) voor het IJsselhotel, Worp 3, De Worp (Deventer)
    • 11 april 2018, 20:00 – 22:30, Deventer,  we starten bij de nieuwe steiger (de Schipbrug) voor het IJsselhotel, Worp 3, De Worp (Deventer) tijdens het gouden ‘uurtje’ (tot 20:48) en profiteren maximaal van het blauwe ‘uurtje’ (20:48 – 21:02), daarna begint de echte nachtfotografie
    • 6 juni 2018, 20:30 – 23:30, Deventer,  we starten bij de steiger (de Schipbrug) voor het IJsselhotel, Worp 3, De Worp (Deventer) en nemen een aangepaste route tijdens het gouden ‘uurtje’ (tot 22:22), profiteren maximaal van het blauwe ‘uurtje’ (22:22 – 22:42) en de verlichte attracties van de kermis!

Inschrijven:

 

Workshop avondfotografie
  •   6 juni 2018 avondfotografie €47,-
      houd me op de hoogte van nieuwe data

 

Schrijf je in voor onze fanmail! en blijf op de hoogte van ons cursussen en workshop aanbod.

 

cursus workshop avondfotografie nachtfotografie

 

Kleur of zwart-wit

Avondfotografie / nachtfotografie foto’s kun je uiteindelijk in kleur afdrukken, maar ook in zwart-wit omzetten. Onderstaande foto is samengesteld uit een belichtingsreeks van 3 foto’s en met simpele basisinstellingen omgezet in een HDR foto.

avondfotografie nachtfotografie workshop avondfotografie nachtfotografie workshop


Belichtingsreeks 

Een belichtingsreeks betekent dat je meerdere, exact dezelfde foto’s maakt, met telkens een andere belichting. Dit doe je altijd vanaf een statief omdat de compositie en scherpstelling hetzelfde moeten blijven.


HDR

HDR staat voor High Dynamic Range (groot dynamisch bereik). In één avondfoto kunnen nooit zowel de donkerste als de lichtste delen goed belicht worden. Dat heeft te maken met de technische beperkingen van digitale camera’s. Voor de belangstellenden leg ik dit tijdens de workshop graag uit. Om deze technische beperking te omzeilen maak je een belichtingsreeks van 3 of meer foto’s zodat in de uiteindelijke HDR foto zowel de donkerste delen als de felste delen toch goed zichtbaar zijn met voldoende doortekening.